Parents. // Ibu & Ayah.

assalamualaikum, readers. (: 

Selalu cerita pasal kawan-kawan atau event-event yang berlaku dalam hidup aku kan. kenapa tetiba berbual melayu eh? ala, sekali-sekala why not? next post, omputih balik okay? janji! hehehe. so, post kali ini untuk ibu dan ayah walaupun dorang tak baca and dorang tak pernah tahu aku ada blog. Motif post ni? Saje je, ingin ingatkan diri aku tentang mereka. Macam aku cakap tadi, post ini khas untuk mereka. 

Okay, sambung balik. Aku bersyukur sangat ada ibu & ayah. Sebab aku ada kawan-kawan yang takda ayah atau ibu. Jadi, aku bersyukur sangat. Dulu, aku tak rapat dengan ibu & ayah sebab aku membesar dengan bonda. Bonda adalah makcik aku yang menjaga aku sejak bayi lagi, sampai aku Darjah 4, 10 tahun. Ibu & Ayah ambil aku dari bonda untuk tinggal dengan mereka. Masa tu, aku benci gila dengan dorang sebab pisahkan aku dengan Bonda. Hari-hari kat rumah, mogok! Tak nak makan, tak nak cakap, semualah tak nak. Sampaikan bonda terpaksa tidur rumah aku,  Lama-lama, aku dapat terima la. Tapi lama sangat baru boleh terima kenyataan tu ye. 

Yang buat aku sedar adalah bila aku tengok dokumentari pasal anak-anak yatim. Gila punya sedih. Dorang tiap-tiap hari doakan ibu dengan ayah dorang. Aku ni buat apa? hari-hari melawan cakap ibu dengan ayah. hari-hari buat hal. Masa tu, rasa insaf segala insaf la ya. Aku tanam niat aku untuk pulihkan keadaan. Sebab dah selalu buat hal, dorang pun tak trust aku sangat la. mula la berubah, perlahan-lahan, aku pun nak jadi daddy's girl. Walaupun, macam terlambat gitu. tapi, takpe la, at least aku cuba kan? sekarang ni, dorang la, sentiasa buat aku tersenyum dan ketawa riang. 

Walaupun dorang tak jaga aku masa kecik, dorang tetap ibu & ayah aku. Dorang usaha untuk letak nasi atas meja untuk aku & adik. Kadang-kadang, dorang tak makan sebab tak nak kita berdua kelaparan. Aku dah tengok susah senang dorang. Aku tahu Ayah selalu simpan semua masalah dia sebab ayah tak susahkan orang lain tapi tu buat, ayah murung. Ayah adalah seorang lelaki yang tegas bila mengajar anak-anak tapi bila nampak adik-beradik atau orang yang memerlukan, ayah berubah jadi seorang yang lembut. Biar ayah susah, jangan orang lain susah. Itu lah ayah aku. 

Ibu aku, dia suka cakap lepas. Dia suruh orang janji tapi dia jugak yang cakap dekat orang. Ibu tak pernah lokek bila tentang makanan. Walaupun kadang-kadang susah, dia selalu pastikan kita cukup makan. Dia selalu fikir pasal orang lain. Bagi dia, tolong orang adalah satu kebaikan. memang pun kan? HAHAHA. 

Tapi, walau macamanapun keadaan kita, ibu dengan ayah selalu pesan, susah senang kita bersama. Biar orang nak cakap apa yang penting, kita tau apa yang berlaku kat rumah. Yang penting, kita bahagia. 

Sekarang, aku cuba luangkan masa aku dengan mereka. Sesibuk mana aku pun, aku pastikan aku makan malam dengan dorang, tengok tv ke keluar dengan dorang ke, satu/dua hari mesti dengan dorang sebab dorang makin tua. Kalau kita tak luangkan masa dengan dorang mulai sekarang, bila lagi kan? 

Jadi, hargailah mereka selagi mereka ada. Dengar kata akak ni, korang tak nak menyesal kan nanti? Kalau gaduh dengan dorang, berbual baik-baik. selesaikan masalah secara elok. kalau tak nak cakap face-to-face, whatsapp kan ada. message pun boleh, luahkan apa yang nak diluahkan. confirm dorang touching gila. ala, lepas tu okay la. balik berbual macam biasa. Jangan dah message panjang-panjang, lepas tu kat rumah tak tegur, nak kena ke apa? kitakan anak, jadi tak salah, mulakan dulu kan. dah macam seminar parenting pulak dah. 

okay, itu je. lepak gila kan post kali ni. go je. aku bukan sopan mana pun. masih usaha. eppp, sambung balik. jadi....... sayangilah ibu dan ayah anda. hehehehe. 

sampai disini saja, 
selamat malam! 





Comments

Popular posts from this blog

Positive To Negative Real Quick.

Dear Nenek Bibi.

Hong Kong Day 2-4.